مقالات

کلمه شمش به چه معناست ؟‌

1_شماره T1385 که بر روی محصولات طلای محمد حک میشود چه مفهومی دارد؟
2_علامت استاندارد که داخل آن حروف AU و شماره 995درج شده است و بر روی محصولات طلای محمد حک شده است به چه معنایی می باشد؟
3_چرا مجموعه طلای محمد برای تولید محصولات خود از شمش طلا با عیار 995 استفاده میکند؟
4_کلمه شمش به چه معناست ؟ وطلای 24عیار چه نوع طلایی است؟

برای پاسخ به سوالات بالا علاقه مندم یک سری اطلاعات در مورد شماره و مشخصاتی که روی طلا و فلزات گران بها حک میشوند را مطرح کنم که جواب سوالات نیز به صورت مبسوط داده شود.
نشان های عیار فلزات که غالبا به نسبت هزارم بر روی فلزات حک میشوند بستگی به کشور تولید کننده و استاندارد آن کشور دارد.
در ایران عیار 18 با نشان 750 که 750 داخل لوزی شکلی است متداول است که متاسفانه شکل ظاهری آن رعایت نمیشود و فقط به عدد 750 اکتفا میشود.
عیار 21 که با نشان 915 شناخته می شوند.
در کشور های مختلف عیارهای مختلفی با نشان های خاص تولید می شوند.
عدد و نشان 900 نشان دهنده ی پلاتین با عیار 900 میباشد که در ایران غالبا با عیار 800 پلاتین کار می کنند.
عدد و نشان 925 بر روی فلز نقره حک می شود که با عیار 925 ساخته شده است که غالبا شکل ظاهری نشان که عدد داخل شکل هندسی بیضی شكلى است رعایت نمی شود و فقط به عدد 925 اکتفا می شود.
حک شدن حروف انگلیسی به همراه اعداد نشان دهنده ی شماره ی کارخانه ی ثبت شده در اتحادیه ی مزبور می باشد مثل T1385 که نشان T کارخانه طلای محمد در تهران می باشد این نشان برای هر استانی متفاوت می باشد حرف T مخصوص استان تهران و حرف A مخصوص استان آذربایجان شرقی حرف a مختص به استان البرز و M مخصوص استان خراسان و E مختص به استان اصفهان و … می باشند.
کارخانه جاتی که موفق به اخذ علامت استاندارد می شوند میتوانند علامت استاندارد را که داخل آن حروف Au و شماره عیار مصنوع می باشد بر روی محصولات خود حک کنند که مجموعه طلای محمد موفق به اخذ دو مورد علامت استاندارد 18 عیار Au750 و 24 عیار Au995 گردیده است و بر روی محصولات خود حک می نماید و همچنین در بسته بندی های محصولات خود، علامت استاندارد فوق الذکر را با شماره ی مجوز آن، در زیر علامت استاندارد چاپ می کند که قابل استعلام است.
طبق استاندارد ملی ایران کارخانه جاتی که محصولاتشان ماهیت هنری و فرهنگی دارند می توانند زیر نظر اداره استاندارد از شمش 24 عیار با مشخصه ی 995 در هزارم استفاده کنند طلای محمد افتخار این را دارد با جذب نیروهای متخصص و صرف زمان و تحقیق و تفحص بدون تقلید و کپی و … محصولات فرهنگی و هنری منحصر به فردی را طراحی و با بالاترین کیفیت ممکن تولید و عرضه نماید.
طلای 24 عیار یعنی طلای خالص.
خالص ترین طلا 24 عیار را در صنعت طلا با خلوص 999/9 مشخص می کنند که مصارف خاصی در صنعت و پزشکی دارد بعد از 999/9 طلای 995 است که مصارف عام تری دارد و اصولا در صنعت طلا و جواهر به همراه بار آلیاژ های مورد نظر به عیار های دل خواه تبدیل شده و استفاده می شود. اصولا طلاهای رنگی را از شمش 995 با ترکیب آلیاژ های خاص مثل بار سفید برای به دست آوردن طلای سفید و بار رزگلد برای به دست آوردن طلای رزگلد استفاده می کنند و برای تولید پلاک شمش با ماهیت فرهنگی و هنری بایستی از شمش عیار 995 استفاده کرد.
کلمه ی شمش در بازار فلزات گونه های زیادی دارد، شمش طلا، شمش نقره، شمش مس،شمش آلومینیوم،شمش آهن و … فلز تصفیه شده و خالص را که به صورت قطعه و اندازه ی معین و مشخصی در می آیند را شمش می گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *